De ce te poate ucide paracetamolul, un medicament atât de banal, dacă este luat în exces! „Pacienții cu supradozaj trebuie imediat spitalizați” / Care este limita de dozaj

Medicul Tudor Ciuhodaru explică de ce paracetamolul luat în exces are efecte grave asupra organismului, resprectiv asupra ficatului, și poate duce și la deces, așa cum s-a întâmplat recent!

„Un pacient a murit după supradozaj de paracetamol. 10 comprimate de paracetamol pot fi mortale. Respectarea strictă a intervalului de minim 4 ore între două administrări şi a dozei maxime zilnice sunt esențiale pentru a nu apărea efecte toxice.

Educația pentru sănătate și noțiunile de prim ajutor ar trebui predate în toate școlile din România. Așa cum prevăd cele 2 proiecte de lege pe care le-am depus în parlament.

„Paracetamololul este toxic pentru ficat dacă se depășește doza”

Până când acestea vor fi adoptate trebuie să știți:

  1. Paracetamololul este toxic pentru ficat dacă se depășește doza.
  2. Are acțiune analgezică și antipiretică. Acțiunea sa antiinflamatoare este practic inexistentă.
  3. De aceea este indicat pentru tratamentul simptomatic al:
  4. a) febrei și al
  5. b) durerilor uşoare şi medii cu diferite localizări: cap, articulații, dinți, dureri faringiene sau durerea la locul vaccinării.
  6. Reacţiile adverse pot fi reduse la minimum prin administrarea celei mai mici doze eficace pentru cea mai scurtă perioadă necesară controlării simptomelor. De aceea:
  7. Nu se recomandă administrarea la intervale mai mici de 4 ore.
  8. Nu trebuie administrate mai mult de 4 doze pe zi.
  9. Dacă simptomele persistă mai mult de 3 zile este necesară reevaluarea diagnosticului şi tratamentului.
  10. Copilul nu este un adult în miniatură. (metabolismul diferit impune ajustarea dozelor) iar la
  11. La copii cu vârsta sub 6 ani recomandăm utilizarea formelor farmaceutice adecvate vârstei (10 – 15 mg/kg/la o administrare).
  12. Nu lăsați copiilor acces liber la medicamente (necesar un dulap închis). Intoxicația cu 10 comprimate de paracetamol poate fi mortală chiar la adult”, scrie pe Facebook medicul Tudor Ciuhodaru.

„Se impune tratament medical imediat (urgent la spital), chiar dacă nu sunt prezente manifestări clinic”

Acesta mai explică ce trebuie făcut în caz du supradozaj!

„Atenție la supradozaj (terapeutic sau intoxicaţie accidentală):

  1. Se impune tratament medical imediat (urgent la spital), chiar dacă nu sunt prezente manifestări clinic.
  2. Pacienţii trebuie spitalizaţi!
  3. Se recomandă efectuarea imediată a lavajului gastric.
  4. Simptomele supradozajului constau în paloare, greaţă, vărsături, anorexie şi dureri abdominale. Dozele mari de peste 10g, într-o singură priză sau doze de peste 150mg paracetamol/kg la copil determină leziuni hepatice grave. Afectarea hepatică poate deveni aparentă după 12-48 de ore de la ingestie şi este manifestă după 2-4 zile.

5.Antidotul pentru intoxicația cu paracetamol este N-acetilcisteina. Aceasta trebuie administrată cât de repede posibil, în paralel cu diferite măsuri de tratament simptomatic, și cu monitorizarea funcțiilor vitale.

Doze și mod de administrare uzuale:

  1. a) Adulţi şi adolescenţi cu vârsta peste 12 ani:

Doza recomandată este de 500-1000 mg paracetamol (1-2 comprimate Paracetamol 500 mg) la intervale de 4 ore, administrată la nevoie.

Doza maximă recomandată pentru adulţi este de 4 g paracetamol (8 comprimate Paracetamol 500 mg) pe zi.

  1. b) Copii cu vârsta cuprinsă între 6-12 ani:

Doza este de 60 mg/kg şi zi, repartizată în prize egale, de exemplu 15 mg/kg şi priză la 6 ore sau 10 mg/kg şi priză la 4 ore.

„Nu se recomandă administrarea la intervale mai mici de 4 ore”

Nu trebuie administrate mai mult de 4 doze pe zi.

Dacă simptomele persistă mai mult de 3 zile, este necesară reevaluarea diagnosticului şi tratamentului”, scrie Ciuhodaru.

S-a tratat singur de COVID cu paracetamol, dar a murit în urma supradozei! Câte pastile a luat bărbatul

Un bărbat din Botoșani a decedat după o supradoză de paracetamol. Acesta a încercat să se trateze singur, acasă, de COVID-19, dar a luat prea multe pastile.

Potrivit medicilor, bărbatul a ajuns zilele trecute în stare gravă la spital, după ce a luat mai multe zile la rând câte DOUĂ TABLETE de paracetamol la fiecare patru ore. Ficatul omului a cedat și medicii nu au mai avut ce să facă pentru el.

Citeste continuarea articolului pe gandul.info